Dagene går. En dag inn i den andre. Mandag, tirsdag, onsdag er som mandag, tirsdag og onsdag uken etter, og før. Man gjør det man må for å tjene pengene man trenger i neste måned. Man gjør det man tror man må gjøre, det trygge, det man egentlig ikke drømmer om, det man egentlig ikke trives med, det som man har blitt vant med og tror at alle rundt forventer av seg. Plutselig så tror man at «dette er meg», at «dette er mitt liv», og man slår seg delvis med ro med det. Kanskje man går gjennom noen depresjoner, kanskje er det verre enn det også. Men man gjør ikke noe annet enn å tenke at dette er sånn det er, og sånn det må være, noe annet ville være umulig å få til, eller helt villt å prøve på, eller for vanskelig både for seg selv og alle rundt. Selv om man går rundt med andre drømmer, så har denne måten blitt den måten alle er mest tilsynelatende komfortabel med, det er noe man selv og de rundt en er vant med.

Det er mange som befinner seg i en sånn situasjon, og lever livet ut uten å strekke seg eller våge noe nytt.Det er trist, men jeg forstår det veldig godt. Noe nytt er jo også noe ukjent, noe det ikke finnes noe garanti for å lykkes innen. Jeg pleier å si at «the world is limited only because you let it be that way». Mange tenker nok at det er enkelt å si, og det er det. Vil man gjøre forandringer i livet, eller starte på nytt et sted, eller bryte ut av de faste rammene som man egentlig ikke trives med, så er det ikke lett. Det er vanskelig. Det kan være angstfylt. Vil man lykkes? Vil man ha muligheten til å gå tilbake til der man er nå, hvis man feiler? Men samtidig gjør det også alt veldig spennende.

10929033_10155160454125002_8192228408047260408_n

Jeg har snudd opp ned på livet ganske mange ganger. Jeg vil leve etter mine egne ord, og legger all ansvar til egen lykke i mine egne hender. Jeg venter ikke på at ting skal snu, jeg går aktivt inn for å forme mitt liv til noe som jeg vil leve. Noen ganger er dette små forandringer, for det kan holde lenge. En ommøblering i hjemmet, kanskje. En vill hårklipp. Kanskje man snur ryggen til noe eller noen som sprer negativ energi. Eller kanskje man flytter til et annet land der man ikke kjenner noen for å gjøre noe man aldri har gjort før.

Livredd. Jeg har vært redd ofte, jeg har grått så mange ganger, kjent på usikkerheten og lurt på om jeg skuffer mine nærmeste. Mange av mine barndomsvenner har fått seg fast jobb, giftet seg, kjøpt seg hus og fått to eller tre barn. Mens jeg, jeg lever som en slags nomade, ofte alene, og som nå håper på å flytte til land nummer fire, sted nummer åtte og leilighet nummer 19 til høsten. Og prøve meg på mastergrad nummer to. En venninne sa til meg for et par år siden «Det er jo spennende med alt det du får oppleve og sånt, jeg er litt misunnelig. Men når er det du har tenkt å komme hjem igjen og begynne på livet?».

img_2542

Dette spørsmålet gjorde meg trist. Ikke for meg selv, jeg vet at jeg allerede lever livet. Jeg lever bare ikke ut i fra normalen, jeg jobber meg i retningen av der jeg selv ønsker å være og hva jeg selv ønsker å oppleve og oppnå. Jeg føler meg fri, at verden er magisk og at det meste er mulig bare man er villig til å kjempe kampen og klarer å være tålmodig. Det er helt skjønt, og livet er så spennende.

Til alle som føler seg fanget i hverdagen, husk at alt ikke trenger å være slik det er. Du sitter selv med makten til å gjøre store eller små forandringer i ditt liv. Man må bare være kreative, våge og stole på seg selv.

 

Legg igjen en kommentar

